Ingezonden brief

Recensie van het reformatorisch dagblad: 07-06-2014, De burgerman als mikpunt, onbekend.

Geacht reformatorisch dagblad,

Hierbij zou ik graag willen reageren op jullie recensie van het boek Geachte heer M. Ik heb enige kritiek op de manier waarop jullie het boek hebben gerecenseerd. 

“Op andere punten zegt de schrijver dan weer wél van alles. Seks, vloeken, grove opmerkingen - dat kan allemaal niet expliciet genoeg..”


In jullie recensie schrijven jullie dat er veel gevloekt en gescholden wordt in het boek, dit om de lezer te schockeren. Ik vind dit argument zwak omdat ik meerdere boeken heb gelezen die een veel breder scala aan vuile woorden gebruikte. Dat de hoge graad aan scheldwoorden dan ook word gebruikt om het publiek meer aan te spreken vind ik ongeloofwaardig. Gezien de religieuze achtergrond van jullie blad snap ik dat schelwoorden niet de hemel in geprezen worden, toch vind ik het geen goede basis om een boek op te beoordelen. De schrijfstijl van een schrijver moet je liggen maar zegt uiteindelijk bijster weinig over de kwaliteit van het boek zelf. (het reformatorisch dagblad maakt hier dus gebruik van een argument op basis van moraal).

“De grappen worden steeds heftiger en choquerender, maar een van de meisjes, Miriam, lacht niet mee. Sterker, ze begint te huilen: "Het was een bijna geluidloos huilen, ze haalde alleen even haar neus op en veegde met de mouw van haar vest langs haar ogen. "Horen jullie dat dan niet?" zei ze zacht. Horen jullie niet wat hij zegt?"”

Jullie wijden in jullie recensie ook een heel stuk aan het personage Miriam, een personage wat door de meeste personen aan het einde van het boek weer vergeten is. Jullie leggen een grote nadruk op de boodschap die Miriam zou verkondigen in het boek. Miriam zou het tegengeluid bieden tegen iedereen die gedachteloos meelacht in het geweld voor de grotere dominante groep. In mijn opinie overdrijven jullie hier de rol van Miriam. Hoewel Miriam wel degelijke een heftige tegenreactie gaf in  het boek, speelt zij in het grote geheel maar een kleine een nietszeggende rol. Een leuke aanvulling voor het verhaal maar niet dusdanig van belang dat de halve recensie over haar hoeft te gaan. In mijn opinie hadden jullie je veel beter meer kunnen focussen op de vrouw van meneer M of op Laura die verassend weinig aan bod kwam in de recensie. Hiermee lig jullie focus naar mijn mening verkeerd. (het reformatorisch dagblad maakt hier dus gebruik van een argument op basis van boodschap).

Als je het aan mij vraagt vind ik het boek qua taalgebruik niet aanstootgevend. In een boek anno 2018 is dergelijk taalgebruik de standaard. Qua hoofdrollen vind ik Laura en Herman de meest sterke karakters in het boek, twee personen die je onmogelijk buiten beschouwing kan laten. Al om al een sterk spannend en pakkend boek.


Kellen Dallinga

Reacties